Аутизм – розлад, що виникає внаслідок порушення розвитку головного мозку й характеризується вираженим і всебічним дефіцитом соціальної взаємодії та спілкування, а також обмеженими інтересами та діями, що повторюються. Усі зазначені ознаки починають виявлятися у віці до 3-х років. Подібні стани, у котрих відзначаються м’які ознаки й симптоми, відносять до розладів аутистичного спектра (РАС).
Аутизм – стан, що характеризується переважанням замкнутого внутрішнього життя, активним усуненням від зовнішнього світу, бідністю вираження емоцій.
Судячи з досліджень, проведених протягом останніх 50 років, поширеність РАС очевидно зростає у світі. Існує багато можливих пояснень цього очевидного зростання, включаючи збільшену поінформованість, розширення діагностичних критеріїв, вдосконалення засобів діагностики та звітності.
Важливо пам’ятати той факт, що аутизм і розлади аутичного спектра – це кілька захворювань зі схожими симптомами й, отже, не може бути універсального підходу до реабілітації та єдиного лікування, яке допомогло б одразу всім пацієнтам із розладом аутичного спектра. Виявити цю особливість розвитку може лише фахівець. Тож не варто називати будь-яку скромну чи закриту людину «аутистом» — це лише поширює міфи про аутизм.
Рання діагностика захворювання, корекція супутніх порушень, індивідуальний підхід щодо підбору основних психолого-педагогічних стратегій, тривала корекційна робота є найважливішими компонентами для успішної соціальної адаптації дітей із розладами аутистичного спектра.
Основні цілі терапії – це зниження напруги в сім’ї, що асоціюється з аутизмом, підвищення якості життя та функціональної незалежності аутиста. Деякі поліпшення відзначаються при використанні багатьох методик психосоціальної допомоги – це говорить про те, що будь-яка допомога краща за її відсутність. Програми інтенсивної, тривалої спеціальної освіти та поведінкової терапії при аутизмі на ранніх етапах життя можуть допомогти дитині в освоєнні навичок самодопомоги, спілкування, сприяти набуттю робочих навичок та часто підвищують рівень функціонування, знижують тяжкість симптомів та неадаптивної поведінки.
Вилікувати цей розлад таблетками не можна, але завдяки грамотній підтримці фахівців люди з аутизмом здатні багато вчитися і розкривати свої таланти.